F1Guru Formula 1 blog

Alternatív hírek, érdekességek és személyes vélemények a Formula 1-ről

Friss topikok

Címkék

2011 es autó (5) adrian sutil (4) alain prost (1) álhír (26) állítható hátsó szárny (6) amerikai nagydíj (1) andy murray (1) angelina jolie (1) ausztrál nagydíj (2) ayrton senna (2) bahrain (3) baleset (8) barcelona (4) bathurst (1) baumgartner zsolt (1) bernie ecclestone (6) brazil nagydíj (1) bruno senna (3) caterham (1) charlie whiting (4) colin chapman (1) colin kolles (1) craig lowndes (1) dalszöveg (1) david beckham (1) david coulthard (2) defekt (2) dumb and dumber (1) dupla diffúzor (1) eau rouge (1) előzés (2) étrend (1) f1 hirek (1) fekete pákó (1) felipe massa (6) fernando alonso (7) ferrari (12) fia (1) force india (3) forma1 (1) forma1 szabálymódosítások (4) formula 1 (2) gumikesztyű (1) győzike (1) heikki kovalainen (1) hermann tilke (2) hrt (9) jacques villeneuve (1) jaime alguersuary (1) james key (1) japán nagydíj (1) jarno trulli (1) jenson button (7) jóslat (8) juan pablo montoya (3) kamui kobayashi (2) kanadai nagydíj (2) karun chandhok (1) kers (4) kimi raikkonen (5) kínai nagydíj (5) kiszel tünde (1) lewis hamilton (12) lotus renault (9) lotus seven (1) lucas di grassi (1) luca di montezemolo (2) madonna (1) magyar nagydíj (2) maláj nagydíj (3) marc gene (1) mark webber (3) martin whitmarsh (1) marussia virgin (2) mclaren (16) megasztár (1) mercedes (3) michael schumacher (5) mika hakkinen (1) mobil 1 (1) monaco nagydíj (2) motorhome (1) műtét (2) narain karthikeyan (2) nascar (3) neil horan (1) német nagydíj (1) nick heidfeld (4) nicole scherzinger (1) nico rosberg (3) nigel mansell (1) nortbert haug (1) olimpia (1) pastor maldonado (3) peter sauber (1) pirelli (5) rally (4) red bull (16) red nose day (1) reklám (1) renault (1) robert kubica (7) rob smedley (2) rubens barrichello (4) sauber ferrari (3) sebastian vettel (13) sebastien buemi (2) sergio perez (1) simon fuller (1) skoda fabia (1) spanyol nagydíj (2) spa francorchamps (1) talmácsi gábor (1) tamara ecclestone (1) team lotus (3) tesztelés (6) tom cruise (2) tony fernandes (2) tony stewart (1) török nagydíj (2) trabant (1) twitter (1) üléspróba (1) verekedés (1) versenynaptár (1) vicces (47) video (27) vitaly petrov (3) vodafone (3) williams cosworth (3) Címkefelhő

Technikai újdonságok, szabálymódosítások

f1guru 2011.01.26. 16:56

Mint azt már megszokhattuk, ez az év sem kezdődhet néhány újdonság és korlátozás nélkül.
 

Visszahozzák a KERS-t

Lendkerekes KERSA KERS (kinetikus energiát újrafelhasználó rendszer) a fékezésekkor keletkező - máskülönben veszendőbe menő - kinetikus energiát alakítja át és tárolja egy belső akkumulátorban. Majd amikor a pilóta megnyomja a boost gombot, ezt az energiát küldi át az akkumulátorból a motorba, amely kb. +80 lóerőnek felel meg, és amelyet körönként 6,6 másodpercig tudott használni (2009-ben).
Kíváncsi leszek a Williamsre idén, mivel ők egy egyedi, lendkerekes megoldást fognak alkalmazni. Ez a fajta KERS sokkal kompaktabb, könnyebb, és környezetbarátabb is, remélhetőleg megbízható is lesz.
 

A Bridgestone távozott, a Pirelli fogja szállítani a gumikat

Pirelli logoA Pirelli 20+ év után jön vissza a Formula 1-be. Az mindenképpen jó hír, hogy ők állítólag jobban kopó gumikat fognak készíteni, vagyis biztosan nem lesz olyan verseny, hogy a szuperlágy kibírja az utolsó előtti körig, mint azt láthattuk 2010-ben.
Sok változás nem lesz geometriában és szerkezetben, mivel túl későn történt meg a döntés a váltásról. Jövőre viszont elképzelhető, hogy teljesen más méretű abroncsok lesznek.

Betiltották a dupla diffúzort

dupla diffuzor grafikákA 2009-es szabálymódosítások - amely szintén az előzések megkönnyítése miatt kerültek bevezetésre - arra lettek kihegyezve, hogy az autók mögött ne legyen annyi turbulencia, így több leszorítóerő marad az első szárnyakon. Ezért a kanyarokban nem esik le az autó az útról, ha utolér egy másikat, közelebb tud maradni az előtte lévőhöz, vagyis könnyebben lehet előzni.
Nagyjából és egészében emiatt a szerkezet miatt dobhatták ezt az elméletet a kukába. Akik nem használták ki a szabályban rejlő kiskaput (pl. McLaren, Ferrari), azok elég nagy hátránnyal indultak abban az évben. (Az ábrán a bal felső a "legális" változat.) A DD a leszorítóerő kb. 20%-áért volt felelős. Most, hogy már mindenkinek van, betiltják.

Betiltották az F-Duct-ot

McLaren F-DuctAz F-csatorna vagy F-cső (mifelénk fecső...) eredetileg egy McLaren mérnök fejéből pattant ki még a 2009-es szezon elején. Nem került fel arra az autóra, mert nem hitték, hogy működhet, ráadásul akkor még ott volt a KERS, ami jobb eredményt produkált. A lényeg, hogy a beáramló levegőt egy csőben ráterelték a hátsó szárnyra, emiatt megváltozott annak profilja, így nagyobb végsebességet értek el az egyenesekben. (Egyébként azért nevezték el F-csatornának, mert a cső bevezető nyílása a Vodafone felirat F-betűjénél helyezkedett el.)
Szinte minden csapat lemásolta ezt a szerkentyűt is, és igen, ezt is betiltják.

Betiltják a cápauszonyt

Cápauszony 20112011-ben már nem érhet össze semmi a hátsó szárnnyal, ezeknek az uszonyoknak a mérete korlátozva lesz. Szerintem ez amúgy is ronda volt.

Kötelező mértékű súlyeloszlás

Az első tengelyen 45,5-46,7% között, a hátsón pedig 53,3-54,5% között kell lennie a súlynak, ami minimálisan 291, illetve 342 kg-ot jelent. Mindezzel együtt megemelték a súlyhatárt, az autónak legalább 640 kg-ot kell nyomnia.
Ezek azért fontosak, hogy ne érje meg KERS nélkül könnyebb kasztnit készíteni, és előnyösebb súlyeloszlást alkalmazni a ballasztsúlyokkal.

Állítható hátsó szárny

Állítható hátsó szárnyAz első szárnyat nem fogja tudni verseny közben a pilóta állítani idén, cserébe, hogy ne unatkozzon, kap állítható hátsó szárnyat.
Az állítható hátsó szárny kihívásainak biztosan nagyon örültek a kockafejű mérnökök a gyárakban, de szerintem ezzel egy jó adag mesterségesség kerül a versenybe. Arról van szó ugyanis, hogy egy gombnyomásra a hátsó szárny "laposabbá" tehető, azaz kisebb lesz a légellenállása, így nagyobb végsebességet lehet vele elérni, vagyis elméletileg könnyebb lesz előzni.
Ezt azonban csak a verseny előtt kijelölt pályaszakaszokon lehet majd használni, vagyis nem mindenhol, és csak akkor, ha 1 mp-en belül értél az előtted haladó versenyzőhöz, vagyis nem mindenkinek...
Ez egyrészt abszolút nem fair az elöl haladóval szemben, mert a pilóta nem a tudása miatt fog tudni előzni, hanem megint egy kütyü miatt. Senna forog a sírjában...
És még akkor nem beszéltünk a kicsit bonyolultabb szituációkról, például a lekörözések, vagy ha pl. 3-4 autós vonat alakul ki, vagy ha a lekörözendő versenyzők is pozícióért harcolnak, stb...

Egyéb apróságok

Szabályoznak még egy csomó mindent, például a hátsó szárnyakon nem lehetnek rések, betiltják az egyedi küllőket a felniken, a visszapillantó tükrök helyzete is szabályozott lesz (bár ezt előrehozták 2010-re), a hátsó szárny tartóoszlopának méreteit is korlátozzák, stb...
Ezek szinte senkit nem érdekelnek.

Na de a legjobb, hogy végre HD-ben adják a műsort!!!

HD TV logoPersze azt még nem hallottam, hogy az RTL Klub is HD-ben továbbítja-e majd...
A HD-vel - és ha már itt tartunk, a 3D-vel is - már régebb óta kísérleteznek, de Bernie nem akar plusz pénzt beleölni az üzletbe (ő csak kivenni szeret). Eddig az volt a hozzáállása, hogy jó, lesz HD, ha a tévétársaságok megfizetik neki. Most azonban már biztosan lesz, legalábbis a német Sky Deutschland és az angol BBC már bejelentette ezt. Ha más nem, akkor khm*torrent*khm...
Úgy tudom egyébként, hogy mivel a HD kamerák nagyobbak és nehezebbek is, ezért az autókról érkező on-board adás nem lesz full HD, de minden más igen.

És ha valóban lesz HD adás, akkor nincs több halogatás, szereznem kell egy normális tévét...

Címkék: pirelli mclaren formula 1 kers forma1 szabálymódosítások dupla diffúzor állítható hátsó szárny

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1guru.blog.hu/api/trackback/id/tr482615783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása