Mint azt már megszokhattuk, ez az év sem kezdődhet néhány újdonság és korlátozás nélkül.
Visszahozzák a KERS-t
A KERS (kinetikus energiát újrafelhasználó rendszer) a fékezésekkor keletkező - máskülönben veszendőbe menő - kinetikus energiát alakítja át és tárolja egy belső akkumulátorban. Majd amikor a pilóta megnyomja a boost gombot, ezt az energiát küldi át az akkumulátorból a motorba, amely kb. +80 lóerőnek felel meg, és amelyet körönként 6,6 másodpercig tudott használni (2009-ben).
Kíváncsi leszek a Williamsre idén, mivel ők egy egyedi, lendkerekes megoldást fognak alkalmazni. Ez a fajta KERS sokkal kompaktabb, könnyebb, és környezetbarátabb is, remélhetőleg megbízható is lesz.
A Bridgestone távozott, a Pirelli fogja szállítani a gumikat
A Pirelli 20+ év után jön vissza a Formula 1-be. Az mindenképpen jó hír, hogy ők állítólag jobban kopó gumikat fognak készíteni, vagyis biztosan nem lesz olyan verseny, hogy a szuperlágy kibírja az utolsó előtti körig, mint azt láthattuk 2010-ben.
Sok változás nem lesz geometriában és szerkezetben, mivel túl későn történt meg a döntés a váltásról. Jövőre viszont elképzelhető, hogy teljesen más méretű abroncsok lesznek.
Betiltották a dupla diffúzort
A 2009-es szabálymódosítások - amely szintén az előzések megkönnyítése miatt kerültek bevezetésre - arra lettek kihegyezve, hogy az autók mögött ne legyen annyi turbulencia, így több leszorítóerő marad az első szárnyakon. Ezért a kanyarokban nem esik le az autó az útról, ha utolér egy másikat, közelebb tud maradni az előtte lévőhöz, vagyis könnyebben lehet előzni.
Nagyjából és egészében emiatt a szerkezet miatt dobhatták ezt az elméletet a kukába. Akik nem használták ki a szabályban rejlő kiskaput (pl. McLaren, Ferrari), azok elég nagy hátránnyal indultak abban az évben. (Az ábrán a bal felső a "legális" változat.) A DD a leszorítóerő kb. 20%-áért volt felelős. Most, hogy már mindenkinek van, betiltják.
Betiltották az F-Duct-ot
Az F-csatorna vagy F-cső (mifelénk fecső...) eredetileg egy McLaren mérnök fejéből pattant ki még a 2009-es szezon elején. Nem került fel arra az autóra, mert nem hitték, hogy működhet, ráadásul akkor még ott volt a KERS, ami jobb eredményt produkált. A lényeg, hogy a beáramló levegőt egy csőben ráterelték a hátsó szárnyra, emiatt megváltozott annak profilja, így nagyobb végsebességet értek el az egyenesekben. (Egyébként azért nevezték el F-csatornának, mert a cső bevezető nyílása a Vodafone felirat F-betűjénél helyezkedett el.)
Szinte minden csapat lemásolta ezt a szerkentyűt is, és igen, ezt is betiltják.
Betiltják a cápauszonyt
2011-ben már nem érhet össze semmi a hátsó szárnnyal, ezeknek az uszonyoknak a mérete korlátozva lesz. Szerintem ez amúgy is ronda volt.
Kötelező mértékű súlyeloszlás
Az első tengelyen 45,5-46,7% között, a hátsón pedig 53,3-54,5% között kell lennie a súlynak, ami minimálisan 291, illetve 342 kg-ot jelent. Mindezzel együtt megemelték a súlyhatárt, az autónak legalább 640 kg-ot kell nyomnia.
Ezek azért fontosak, hogy ne érje meg KERS nélkül könnyebb kasztnit készíteni, és előnyösebb súlyeloszlást alkalmazni a ballasztsúlyokkal.
Állítható hátsó szárny
Az első szárnyat nem fogja tudni verseny közben a pilóta állítani idén, cserébe, hogy ne unatkozzon, kap állítható hátsó szárnyat.
Az állítható hátsó szárny kihívásainak biztosan nagyon örültek a kockafejű mérnökök a gyárakban, de szerintem ezzel egy jó adag mesterségesség kerül a versenybe. Arról van szó ugyanis, hogy egy gombnyomásra a hátsó szárny "laposabbá" tehető, azaz kisebb lesz a légellenállása, így nagyobb végsebességet lehet vele elérni, vagyis elméletileg könnyebb lesz előzni.
Ezt azonban csak a verseny előtt kijelölt pályaszakaszokon lehet majd használni, vagyis nem mindenhol, és csak akkor, ha 1 mp-en belül értél az előtted haladó versenyzőhöz, vagyis nem mindenkinek...
Ez egyrészt abszolút nem fair az elöl haladóval szemben, mert a pilóta nem a tudása miatt fog tudni előzni, hanem megint egy kütyü miatt. Senna forog a sírjában...
És még akkor nem beszéltünk a kicsit bonyolultabb szituációkról, például a lekörözések, vagy ha pl. 3-4 autós vonat alakul ki, vagy ha a lekörözendő versenyzők is pozícióért harcolnak, stb...
Egyéb apróságok
Szabályoznak még egy csomó mindent, például a hátsó szárnyakon nem lehetnek rések, betiltják az egyedi küllőket a felniken, a visszapillantó tükrök helyzete is szabályozott lesz (bár ezt előrehozták 2010-re), a hátsó szárny tartóoszlopának méreteit is korlátozzák, stb...
Ezek szinte senkit nem érdekelnek.
Na de a legjobb, hogy végre HD-ben adják a műsort!!!
Persze azt még nem hallottam, hogy az RTL Klub is HD-ben továbbítja-e majd...
A HD-vel - és ha már itt tartunk, a 3D-vel is - már régebb óta kísérleteznek, de Bernie nem akar plusz pénzt beleölni az üzletbe (ő csak kivenni szeret). Eddig az volt a hozzáállása, hogy jó, lesz HD, ha a tévétársaságok megfizetik neki. Most azonban már biztosan lesz, legalábbis a német Sky Deutschland és az angol BBC már bejelentette ezt. Ha más nem, akkor khm*torrent*khm...
Úgy tudom egyébként, hogy mivel a HD kamerák nagyobbak és nehezebbek is, ezért az autókról érkező on-board adás nem lesz full HD, de minden más igen.
És ha valóban lesz HD adás, akkor nincs több halogatás, szereznem kell egy normális tévét...