Befejeződött a versenyszezon kezdete előtti harmadik, és egyben utolsó előtti kollektív teszt is. A pilóták négy napon keresztül, február 18-21-ig teszteltek.
Köridők
Arról, hogy ki futotta meg az adott napokon a leggyorsabb kört, még nem szabad különösebb következtetést levonnunk. Nem tudhatjuk ugyanis, hogy a többi csapat éppen mit csinált, milyen üzemanyagszinttel mentek, használtak-e friss szuperlágy gumikat, stb.
A tesztelés idei legjobb körideje Felipe Massa (Ferrari) nevéhez fűződik (1:22.625), melyet a négynapos teszt utolsó napján a zárás előtt fél órával futott - vagyis amikor a pálya a lehető legjobb (legtisztább és legjobban felgumizott) állapotában volt. Valószínűleg kvalifikáció-szimuláció volt, újgumis-egykörös-szuperlágyas.
Összesített legjobb köridők:
Poz. | Pilóta | Csapat | Köridő | Hátrány | Körök |
1. | Felipe Massa | Ferrari | 1:22.625 | 0.000 | 243 |
2. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:23.168 | 0.543 | 223 |
3. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:23.315 | 0.690 | 141 |
4. | Mark Webber | Red Bull | 1:23.442 | 0.817 | 207 |
5. | Vitaly Petrov | Renault | 1:23.463 | 0.838 | 173 |
6. | Jaime Alguersuary | Toro Rosso | 1:23.519 | 0.894 | 152 |
7. | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 1:23.550 | 0.925 | 121 |
8. | Nick Heidfeld | Renault | 1:23.657 | 1.032 | 163 |
9. | Lewis Hamilton | McLaren | 1:23.858 | 1.233 | 200 |
10. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:23.978 | 1.353 | 191 |
11. | Rubens Barrichello | Williams | 1:24.008 | 1.383 | 168 |
12. | Pastor Maldonado | Williams | 1:24.057 | 1.432 | 180 |
13. | Adrian Sutil | Force India | 1:24.177 | 1.552 | 166 |
14. | Kamui Kobayashi | Sauber | 1:24.243 | 1.618 | 203 |
15. | Sergio Perez | Sauber | 1:24.515 | 1.890 | 189 |
16. | Jenson Button | McLaren | 1:24.923 | 2.298 | 130 |
17. | Paul di Resta | Force India | 1:25.194 | 2.569 | 105 |
18. | Jarno Trulli | Lotus | 1:25.454 | 2.829 | 66 |
19. | Heikki Kovalainen | Lotus | 1:26.421 | 3.796 | 112 |
20. | Jerome d'Ambrosio | Virgin | 1:26.501 | 3.876 | 165 |
21. | Timo Glock | Virgin | 1:26.598 | 3.973 | 103 |
22. | Vitantonio Liuzzi | HRT | 1:27.044 | 4.419 | 70 |
23. | Michael Schumacher | Mercedes | 1:27.079 | 4.454 | 203 |
24. | Giorgio Mondini | HRT | 1:28.178 | 5.553 | 39 |
25. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 1:28.329 | 5.704 | 42 |
26. | Narain Karthikeyan | HRT | 1:28.393 | 5.768 | 147 |
27. | Ricardo Teixeira | Lotus | 1:31.584 | 8.959 | 26 |
Amint a fenti táblázatból is látható, nem kell komolyan venni pusztán a legjobb köridőket. Nyilván nem kell arra számítani, hogy Schumacher a HRT-kel lesz nagy csatában a versenyeken - annyira azért nem szenved az öreg az autóval.
Megbízhatóság
Ez már egy olyan mutató, amely jelent is valamit. A lenti táblázatból kitűnik, hogy a Ferrari majdnem 20%-kal többet futott, mint a 2. helyezett Red Bull. Minél többet fut egy (új) autó, annál jobban megértik a viselkedését, a gumikat, és annál több lehetőségük van a beállítások tökéletesítésére.
Minél többször hibásodik meg valami az autón, annál többet kell javítani, annál több időt tölt a garázsban, vagyis nem a pályán. Ez időkiesés ebből a szempontból. Azonban pontosan erre való a tesztelés, hogy megtalálják a hibát és végleg ki is javítsák - ne pedig a versenyeken jöjjön elő valami kis gikszer először.
Természetesen ezek a számok is megtévesztőek lehetnek. A számok alapján McLaren tűnik a legmegbízhatatlanabb autónak, ha leszámítjuk a 3 új csapatot. Nyilván nem tudni, hogy ki milyen megközelítéssel tesztel.
Megtett táv összesítve (az eddigi 3 teszt alapján)
Poz. | Csapat | Km | Táv % |
1. | Ferrari | 5221 | 100,0% |
2. | Red Bull | 4406 | 84,39% |
3. | Mercedes | 4297 | 82,30% |
4. | Sauber | 4078 | 78,11% |
5. | Williams | 3787 | 72,53% |
6. | Force India | 3745 | 71,73% |
7. | Toro Rosso | 3737 | 71,58% |
8. | Renault | 3700 | 70,87% |
9. | McLaren | 3690 | 70,68% |
10. | Virgin | 3365 | 64,45% |
11. | Lotus | 2037 | 39,02% |
12. | HRT | 1949 | 37,33% |
Hosszú etapok
Igazából ez az, ami igazán számít, vagyis hogy ki mennyit tud kihozni a gumikból. Mivel az idei keverékek elég hamar elkezdenek kopni és veszíteni a teljesítményükből, ezért nem mindegy, hogy valaki 2 vagy 3, esetleg 4 kiállásból csinálja meg a versenytávot. Az átlagköridők a legfontosabbak. Lehet valaki körönként fél másodperccel lassabb, ha gyengédebben bánik az autója a gumikkal - cca. 25 másodpercet tud spórolni az eggyel kevesebb kiállással. (Button, valaki?)
Tavaly a Bridgestone konzervatív szupergumijainál ahogy ürült a tank, úgy csökkentek a köridők - vagyis a relatív üzemanyagszint sokkal nagyobb hatással volt a köridőkre, mint a gumik állapota. Idén ez megváltozott. Akármennyire is fogy a benya, a köridők egyre rosszabbak lesznek. Ez most a kihívás, ami előtt a mérnökök és a pilóták állnak, vagyis hogy minél jobban konzerválni a gumikat, minél hosszabb etapokat tudjanak menni velük. Jelenleg a puhább keverékek kb. 10-14 kört bírnak, a keményebbek úgy 22-26-ot max.
A Pirelli szerint egyébként a gumik magasabb hőmérsékletre lettek tervezve, jobbak lesznek majd ezek a számok pl. május végén, amikor a verseny lesz ugyanezen a pályán. Sajnos, mivel törölték a bahraini tesztelést - ahol magasabb az átlaghőmérséklet -, ezért ezt nem tudják igazolni, csak verseny közben fog kiderülni.
Helyzetjelentés
Mivel csak hozzávetőlegesen lehet tudni, ki milyen üzemanyagszinten ment a hosszabb etapokon, ezért csak körülbelülre lehet megmondani, ki mennyire versenyképes. Az látszik, hogy a Ferrari nagyon jó kis autót hozott össze: gyors egy körön is, versenyképes időket fut a 10-15-20 körös távokon is, és nagyon jól bánik a gumikkal. Eddigiek alapján ők lehetnek azok, akik megszorongathatják a Red Bullt - mert ahhoz nem férhet kétség, hogy idén is a RB lesz a domináns csapat. Van egy olyan érzésem, hogy nem mutattak meg mindent, és tartogatnak még meglepetéseket. Ugyan nem láttuk még, milyen gyorsak egy körön, de ezt talán már csak Ausztráliában fogjuk megtudni.
A McLaren nem sokat mutatott eddig. Egyesek szerint nagy bajban vannak - talán nem akkorában, mint 2009 elején, de nem elég versenyképesek. Mások szerint csak leplezni próbálják, hogy igazából mit is tud az autó. Ezt mindenesetre másképp kommunikálják, szerintük pontosan ott tartanak, ahol tervezték, és minden a terv szerint halad. Remélem is, mert nem szeretném, ha csak egy vagy két csapat lenne esélyes a győzelmekre idén. Azt szokták mondani, hogy ha egy autó ennyire különbözik a többitől, mint az új McLaren, akkor az vagy nagyon jó, vagy nagyon rossz lesz. A kritikusokat igazolja, hogy szemtanúk szerint elég idegesen viselkedik az autó a gyors kanyarokban, illetve hogy túl hamar felzabálja a gumikat. Talán nekik jöhet a legjobban, hogy elmarad az első verseny, és tudnak még dolgozni az autón. Persze a többiek sem állnak le ez alatt az idő alatt.
A Renault úgy tűnik, meg tudja előzni a Mercedes-t, jobban eltalálták az idei autót. De hogy ki tudják-e ezt használni, az a Heidfeld-Petrov pilótapároson múlik. A Mercedes szerintem folyamatosan hátrafelé halad 2009 év eleje óta. Ott is csak a legális-illegális dupla diffúzor miatt volt nagy előnyük az év elején, de az év közepére teljesen utolérték, és el is hagyták őket. Most talán még a Williams-nek is esélye lehet, hogy megszorongassa őket, bár kevés eséyt látok erre egy újonc pilótától (Maldonado) és Barrichellótól.
A többieket még ettől is nehezebb megítélni. A Toro Rosso mintha jobb autóval jött volna ki, mint az utóbbi időkben (érdekes a megemelt, vagy alávágott oldalszekrény), és a pilótáik is fejlődtek, de szerintem csak megpróbálnak szponzorokat szerezni ezekkel a gyors körökkel. A Force India szerintem visszább esik, de legjobb esetben is stagnál. Ők is pénzhiánnyal küzdenek, elég megnézni a szponzorokat: KingFisher légitársaság, Whyte&Mackay, Vladivar és Royal Challenge alkoholmárkák - ezek mind egytől egyig a csapattulajdonos, Vijay Mallya tulajdonában lévő cégek. Egyedül a Medion az, amelyik Sutil miatt támogatja a csapatot.
Az új csapatok közül a Lotus tűnik úgy, hogy felveszi a versenyt a középmezőnnyel, bár a megbízhatóságukkal elég sok gond volt eddig. Az sem segített, hogy Trulli odavágta az autót az utolsó napon mindössze 18 kör után. A Virgin is fejlődött, de nem elég jók, maradnak utolsó előttiek. Persze csak akkor, ha a HRT rajthoz áll - erre elég kevés az esély, hiszen mindenfélét lehet hallani a csapatról és tulajdonosairól, főleg azt, hogy anyagi gondokkal küzdenek. A spanyolok eléggé alábecsülték ezt a projektet és nem hajlandók több pénzt áldozni rá. Eddig a tavalyi autóval köröztek a teszteken, az új autóról még csak képeket láttunk. A legjobb lenne, ha megvásárolná őket egy komolyabb szándékú milliárdos, vagy autógyár (ProDrive? Volkswagen?).
A fenti sorrend csak az én személyes megérzésem, véleményem, nem biztos, hogy ez a valóság. Különben is, szerintem még simán változhat az erősorrend március 25-ig.
Mi jöhet még?
Hát a negyedik teszt! Március 8-11-ig ismét Barcelona ad otthont az utolsó tesztnek. Ezt a tesztet lesz majd érdemes igazán figyelni. Itt fogják kipróbálni azokat az újításokat, amelyeket ellestek egymástól - mint például a Renault kipufogója, a Williams hátsó része, stb. Ugyancsak ekkor fognak a nagy csapatok kijönni a végleges kasztnival, itt fogják felfeldni az igazi nagyágyúikat - már ha idén lesz ilyen. Tavaly is az utolsó teszten jött ki például a Red Bull a diffúzorba vezetett kipufogórendszerével. Ha most is így tesz, akkor a versenytársaknak sokkal kevesebb idejük marad lemásolni azt a valamit, és mivel Európába nem térnek vissza május végéig a csapatok, ezért garantált, hogy legalább négy verseny erejéig megőrzi a csapat ezt az előnyt.
Jöjjön a végére még néhány kép a tesztről:
Felipe Massa (Ferrari)
Lewis Hamilton (McLaren)
Nick Heidfeld (Renault)
Sebastien Buemi (Toro Rosso)
Jarno Trulli összetört Lotusa
Marussia Virgin orrkúp
McLaren Mercedes első szárny
Michael Schumacher (Mercedes) boxkiállása
Mark Webber (Red Bull)