F1Guru Formula 1 blog

Alternatív hírek, érdekességek és személyes vélemények a Formula 1-ről

Friss topikok

Címkék

2011 es autó (5) adrian sutil (4) alain prost (1) álhír (26) állítható hátsó szárny (6) amerikai nagydíj (1) andy murray (1) angelina jolie (1) ausztrál nagydíj (2) ayrton senna (2) bahrain (3) baleset (8) barcelona (4) bathurst (1) baumgartner zsolt (1) bernie ecclestone (6) brazil nagydíj (1) bruno senna (3) caterham (1) charlie whiting (4) colin chapman (1) colin kolles (1) craig lowndes (1) dalszöveg (1) david beckham (1) david coulthard (2) defekt (2) dumb and dumber (1) dupla diffúzor (1) eau rouge (1) előzés (2) étrend (1) f1 hirek (1) fekete pákó (1) felipe massa (6) fernando alonso (7) ferrari (12) fia (1) force india (3) forma1 (1) forma1 szabálymódosítások (4) formula 1 (2) gumikesztyű (1) győzike (1) heikki kovalainen (1) hermann tilke (2) hrt (9) jacques villeneuve (1) jaime alguersuary (1) james key (1) japán nagydíj (1) jarno trulli (1) jenson button (7) jóslat (8) juan pablo montoya (3) kamui kobayashi (2) kanadai nagydíj (2) karun chandhok (1) kers (4) kimi raikkonen (5) kínai nagydíj (5) kiszel tünde (1) lewis hamilton (12) lotus renault (9) lotus seven (1) lucas di grassi (1) luca di montezemolo (2) madonna (1) magyar nagydíj (2) maláj nagydíj (3) marc gene (1) mark webber (3) martin whitmarsh (1) marussia virgin (2) mclaren (16) megasztár (1) mercedes (3) michael schumacher (5) mika hakkinen (1) mobil 1 (1) monaco nagydíj (2) motorhome (1) műtét (2) narain karthikeyan (2) nascar (3) neil horan (1) német nagydíj (1) nick heidfeld (4) nicole scherzinger (1) nico rosberg (3) nigel mansell (1) nortbert haug (1) olimpia (1) pastor maldonado (3) peter sauber (1) pirelli (5) rally (4) red bull (16) red nose day (1) reklám (1) renault (1) robert kubica (7) rob smedley (2) rubens barrichello (4) sauber ferrari (3) sebastian vettel (13) sebastien buemi (2) sergio perez (1) simon fuller (1) skoda fabia (1) spanyol nagydíj (2) spa francorchamps (1) talmácsi gábor (1) tamara ecclestone (1) team lotus (3) tesztelés (6) tom cruise (2) tony fernandes (2) tony stewart (1) török nagydíj (2) trabant (1) twitter (1) üléspróba (1) verekedés (1) versenynaptár (1) vicces (47) video (27) vitaly petrov (3) vodafone (3) williams cosworth (3) Címkefelhő

Száguldó cirkusz vagy vándorcirkusz?

f1guru 2011.03.04. 11:45

A Formula 1-re mindenki (még a hülye amerikaiak is) úgy tekintettek eddig, mint az autósport csúcskategóriája, a technológiai újítások úttörője. Elég jó esély van rá, hogy ez hamarosan meg fog változni.
 

Mi a baj a Formula 1-gyel?


Egyesek szerint túl kevés az előzés. Szigorúan nézve ez nem igaz. A 2010-es szezonban 547 előzést hajtottak végre (és ebben nincs benne az első körben történt előzés, a boxutcában történt helycsere, a technikai problémák vagy balesetek miatti pozíciónyerés, sem pedig a csapatutasítások miatti helycsere). Pontosan kétszerannyi előzés volt versenyenként, mint 2009-ben. Az viszont igaz, hogy a növekedés jórészt az új csapatok jelenlétének tudható be: ezek a csapatok jobbára 2-5 másodperccel lassabbak voltak a már meglévő csapatoknál, és ha egy versenyző valamilyen oknál fogva hátulról rajtolt (például Hamilton Malajziában, stb.), akkor ezeket a pilótákat viszonlyag könnyedén "letudta". A legtöbb pályán, ahol nem volt esős verseny, és a pilóták a megszokott helyükről rajtoltak, nem volt érzékelhető növekedés. Az esős versenyeken kívül csak Kanadát tudom megemlíteni, ahol jelentős volt a növekedés (2008: 16, 2010: 65), de ez szinte kizárólag az extrém gumikopásnak tudható be. Valójában tényleg sokkal kevesebb az előzés, mint  mondjuk a 80-as években. Lejjebb található egy diagram, amely az 1983-as évtől a 2010-es évadig mutatja be az előzések alakulását.

Előzési statisztika 1983-2010
Előzési statisztika 1983-2010

A másik dolog, amit fel szoktak hozni gondként, hogy a versenyek unalmasak. Ez visszavezethető arra, hogy kevés az előzés, és a versenyzők szinte ugyanabban a sorrendben körözgetnek a pályán és érnek célba, ahogyan elrajtoltak.
 

Miért van ilyen kevés előzés?


Ennek fő oka a folytonos pilickázás a szabályokkal - túl gyakran és feleslegesen változtatják a szabályokat. A szabálymódosítások általában egyre nagyobb megszorításokkal járnak, egyre inkább korlátozzák az autó szinte összes aspektusát - ezzel együtt a mérnökök szabadságát, hogy radikálisan új dolgokat találjanak ki. Például 1987-ben a turbónyomást 4 barra korlátozták. 1988-ban ez a limit már csak 2,5 bar volt, 1989-ben pedig úgy, ahogy volt, betiltották a turbómotorokat... Vagy mondjuk 2004-től a motoroknak ki kellett bírniuk egy teljes versenyhétvégét. 2005-ben már kettőt. 2006-tól V10-esek helyett V8-as motorok lettek a kötelezők (3000 helyett 2400 cm3 - 1995 előtt még 3500 cm3 volt a megengedett). 2009-től már csak 8 db motor használható az egész szezonban, ennyinek kell kibírnia a 19 versenyhétvégét. A maximális fordulatszámmal is folyton szórakoznak: most már csak 18000 a max, holott 21000 felett is pörögtek motorok egy pár évvel ezelőtt. Vagy sorolhatnánk a hátsó szárny méreteit, az első szárny magasságát, a gumik méreteit...

A másik ok a pályák kialakítása. Az utóbbi időben a Herr Tilke által tervezett versenypályákon (Bahrain, Valencia, Abu Dhabi, ...) szinte lehetetlen az előzés. Mostanság pedig arra szokott rá, hogy a legjobb kanyarokat lemásolja más pályákról. Úgy tűnik, az ürgének fogalma sincs, hogyan kell rendes pályát tervezni. Pedig csak meg kellene néznie közelebbről Spa-t, vagy megkérdeznie a japókat, akik a suzukai pályát tervezték.

 

Megoldás?


Néhány évvel ezelőtt megalakult az Előzés Munkacsoport (OWG: Overtaking Working Group). Beszarás, Hihetetlenül hangzik, de így van. Az ő feladatuk lenne kidolgozni olyan szabályokat, amelyek az előzést könnyítenék. Az ő munkájuk gyümölcse a 2009-es változások. Működött? Nem, lásd: diagram fent. (Mindenesetre érdekes, hogy például a fociban nem lőnek annyi gólt napjainkban egy meccsen, mint mondjuk 40 évvel ezelőtt, mégsincs Gólszerzés Munkacsoport.)

Mostanában túlságosan sok mesterséges dolog övezi a sportunkat. Kers, állítható első szárny (2011-ben már nincs), állítható hátsó szárny, kötelező boxkiállás, kötelező két gumikomponens használata, stb. stb... Ha hozzávesszük, hogy folyton változtatgatják a pontrendszert is (most legújabban 25 pont jár egy győzelemért, így mondjuk Nick Heidfeldnek simán esélye van lehagyni pontszámban Sir Jackie Stewart-ot, a háromszoros világbajnokot), ami miatt gyakorlatilag 2010 év eleje óta nem is érdemes a statisztikákat értelmezni, szóval az egész valahogy nem az igazi. És ugye pont az előzés érdekében van az állítható hátsó szárny és a Kers is - két mesterséges tényező -, vagyis majd "gombnyomásra" lehet előzni. Számomra az előzés tudáshoz, tapasztalathoz, gyors helyzetkihasználáshoz kötődik, nem pedig egy gomb megnyomásához.

Ehhez most hozzájön Bernie Ecclestone legújabb agymenése is, a "mesterséges eső", amelyet meglepő módon a Pirelli is támogatna. Ha valaki még nem hallotta volna, ez azt jelentené, hogy a pályák mellett locsolórendszereket helyeznek el, és véletlenszerűen fellocsolnák a pályát verseny közben. Ez az ötlet olyan gyöngyszemeket követett, mint a "rövidebb út" (pályaszakszokat lehetne átvágni, lerövidíteni a versenyzőknek), és a "medálrendszer (nem pontokat kapnának a pilóták, hanem csak az első három helyezett kapna arany-, ezüst- és bronzérmet, és ez döntené el a világbajnoki cím sorsát). De most komolyan, az öreg szerintem már rég túl van a "minőségét megőrzi" dátumon, mostanában túl sok hülyeséget zagyvál. Már rég ki kellett volna tenni a szűrét.

Egyébként a vad ötletekről jut eszemben, hogy volt ma egy cikk a Daily Telegraph-ban, ahol az egyik író szerint nem kellene itt megállni. Olyanokkal ötletel, mint például ha túl sokáig tartana a boxkiállás, akkor a pilótának hitelkártyával ki kell fizetnie a büntetést, amelyet egy közlekedési rendőr rakott a kocsira, vagy hogy Bahrain után Líbiában is meg lehetne tartani a versenyt, amely 75 körig tartana, vagy amíg 18 pilóta meg nem sebesül a lázadók fegyvertüzében, stb. Mondjuk, az látszik, hogy a csávónak nem sok köze lehet a Formula 1-hez, mert tankolást említ és BMW-t (most néztem, hogy a BMW-t kijavították, de a tankolás benne maradt).
 

De akkor mégis mi a megoldás?


A fent felsoroltak miatt a sport megitélése sokat romolhat a nézők szemében. A totál fanatikusok (mint én is), valószínűleg ezután is ugyanúgy fogják nézni, mint eddig. Akik csak hébe-hóba nézték, azokat a sok szabályváltozás csak összezavar, és ha a Palik- és Czollner-féle nagytudású "riporterek" nem tudják megfelelően elmagyarázni, hogy mi miért is történik, akkor ezek a nézők nagy eséllyel elpártolnak, és nézik inkább a Paprika tévét, amit értenek. Új nézőket, fanokat pedig nehéz így szerezni.

Az igazság az, hogy a sport a sok ökörség ellenére nincs bajban, nem kell megmenteni (maximum Bernie-től). Ha megnézzük a nézettségét, évről évre jobbak a számok. Lassan a válságnak is vége lesz, és a szponzorok is kezdenek nagyobb keddvel szerződgetni. Két dolgot látok, amelyet viszont meg lehetne viszonylag gyorsan oldani: előzések és új fanok. Erre négy javaslatom is lenne:
 

1.) Kemény gumik

Ez alatt olyan kemény gumikeveréket értek, amellyel egyrészt a fékutak megnőnének, másrészt nem keletkezne ennyi gumihulladék az ideális ív mellett, így a poros ívre is jobban kimerészkednének a pilóták.
 

2.) Manuális sebességváltó

Igen, visszahoznám a padlóváltót és a kuplungot. A pilóta dolgozzon meg a pénzéért, ne pedig playstation-özzön a sok gombbal másfél órán keresztül. A kézi váltásnak az lenne az előnye, hogy biztosan lesznek olyan szituációk, amikor egy-egy pilóta elváltja magát, amellyel jelentős időt veszít.
 

3.) Játékszerek betiltása

Mindezzel egyidőben betiltanám az állítható hátsó szárnyat és a Kerst (persze, tudom, hogy micsoda környezetbarát kütyü, de a hitelesség kedvéért az előzéshez kelljen a pilóta tudása is). Különben meg mióta környezetbarát egy akkumulátor?
 

4.) Hollywood

Készíttetni kellene vagy egy filmsorozatot, vagy egy mozifilmet a sportról. Korábban már volt Stallone-nak egy gyenge kísérlete, de aztán máshová (Indycar) vitte a pénzét - elég szánalmasra is sikerült. Egy filmmel közelebb kerülne a sport az átlagemberhez, és talán könnyebben megszeretnék.
 

+1) Valaki rúgja ki Hermann Tilkét!

Címkék: pirelli előzés kers bernie ecclestone hermann tilke forma1 szabálymódosítások állítható hátsó szárny

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1guru.blog.hu/api/trackback/id/tr562709503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása