F1Guru Formula 1 blog

Alternatív hírek, érdekességek és személyes vélemények a Formula 1-ről

Friss topikok

Címkék

2011 es autó (5) adrian sutil (4) alain prost (1) álhír (26) állítható hátsó szárny (6) amerikai nagydíj (1) andy murray (1) angelina jolie (1) ausztrál nagydíj (2) ayrton senna (2) bahrain (3) baleset (8) barcelona (4) bathurst (1) baumgartner zsolt (1) bernie ecclestone (6) brazil nagydíj (1) bruno senna (3) caterham (1) charlie whiting (4) colin chapman (1) colin kolles (1) craig lowndes (1) dalszöveg (1) david beckham (1) david coulthard (2) defekt (2) dumb and dumber (1) dupla diffúzor (1) eau rouge (1) előzés (2) étrend (1) f1 hirek (1) fekete pákó (1) felipe massa (6) fernando alonso (7) ferrari (12) fia (1) force india (3) forma1 (1) forma1 szabálymódosítások (4) formula 1 (2) gumikesztyű (1) győzike (1) heikki kovalainen (1) hermann tilke (2) hrt (9) jacques villeneuve (1) jaime alguersuary (1) james key (1) japán nagydíj (1) jarno trulli (1) jenson button (7) jóslat (8) juan pablo montoya (3) kamui kobayashi (2) kanadai nagydíj (2) karun chandhok (1) kers (4) kimi raikkonen (5) kínai nagydíj (5) kiszel tünde (1) lewis hamilton (12) lotus renault (9) lotus seven (1) lucas di grassi (1) luca di montezemolo (2) madonna (1) magyar nagydíj (2) maláj nagydíj (3) marc gene (1) mark webber (3) martin whitmarsh (1) marussia virgin (2) mclaren (16) megasztár (1) mercedes (3) michael schumacher (5) mika hakkinen (1) mobil 1 (1) monaco nagydíj (2) motorhome (1) műtét (2) narain karthikeyan (2) nascar (3) neil horan (1) német nagydíj (1) nick heidfeld (4) nicole scherzinger (1) nico rosberg (3) nigel mansell (1) nortbert haug (1) olimpia (1) pastor maldonado (3) peter sauber (1) pirelli (5) rally (4) red bull (16) red nose day (1) reklám (1) renault (1) robert kubica (7) rob smedley (2) rubens barrichello (4) sauber ferrari (3) sebastian vettel (13) sebastien buemi (2) sergio perez (1) simon fuller (1) skoda fabia (1) spanyol nagydíj (2) spa francorchamps (1) talmácsi gábor (1) tamara ecclestone (1) team lotus (3) tesztelés (6) tom cruise (2) tony fernandes (2) tony stewart (1) török nagydíj (2) trabant (1) twitter (1) üléspróba (1) verekedés (1) versenynaptár (1) vicces (47) video (27) vitaly petrov (3) vodafone (3) williams cosworth (3) Címkefelhő

Tesztelések - mit tudunk eddig?

f1guru 2011.02.22. 18:18

Befejeződött a versenyszezon kezdete előtti harmadik, és egyben utolsó előtti kollektív teszt is. A pilóták négy napon keresztül, február 18-21-ig teszteltek.
 

Köridők


Arról, hogy ki futotta meg az adott napokon a leggyorsabb kört, még nem szabad különösebb következtetést levonnunk. Nem tudhatjuk ugyanis, hogy a többi csapat éppen mit csinált, milyen üzemanyagszinttel mentek, használtak-e friss szuperlágy gumikat, stb.

A tesztelés idei legjobb körideje Felipe Massa (Ferrari) nevéhez fűződik (1:22.625), melyet a négynapos teszt utolsó napján a zárás előtt fél órával futott - vagyis amikor a pálya a lehető legjobb (legtisztább és legjobban felgumizott) állapotában volt. Valószínűleg kvalifikáció-szimuláció volt, újgumis-egykörös-szuperlágyas.
 

Összesített legjobb köridők:
 

Poz. Pilóta Csapat Köridő Hátrány Körök
1. Felipe Massa Ferrari 1:22.625 0.000 243
2. Nico Rosberg Mercedes 1:23.168 0.543 223
3. Sebastian Vettel Red Bull 1:23.315 0.690 141
4. Mark Webber Red Bull 1:23.442 0.817 207
5. Vitaly Petrov Renault 1:23.463 0.838 173
6. Jaime Alguersuary Toro Rosso 1:23.519 0.894 152
7. Sebastien Buemi Toro Rosso 1:23.550 0.925 121
8. Nick Heidfeld Renault 1:23.657 1.032 163
9. Lewis Hamilton McLaren 1:23.858 1.233 200
10. Fernando Alonso Ferrari 1:23.978 1.353 191
11. Rubens Barrichello Williams 1:24.008 1.383 168
12. Pastor Maldonado Williams 1:24.057 1.432 180
13. Adrian Sutil Force India 1:24.177 1.552 166
14. Kamui Kobayashi Sauber 1:24.243 1.618 203
15. Sergio Perez Sauber 1:24.515 1.890 189
16. Jenson Button McLaren 1:24.923 2.298 130
17. Paul di Resta Force India 1:25.194 2.569 105
18. Jarno Trulli Lotus 1:25.454 2.829 66
19. Heikki Kovalainen Lotus 1:26.421 3.796 112
20. Jerome d'Ambrosio Virgin 1:26.501 3.876 165
21. Timo Glock Virgin 1:26.598 3.973 103
22. Vitantonio Liuzzi HRT 1:27.044 4.419 70
23. Michael Schumacher Mercedes 1:27.079 4.454 203
24. Giorgio Mondini HRT 1:28.178 5.553 39
25. Daniel Ricciardo Toro Rosso 1:28.329 5.704 42
26. Narain Karthikeyan HRT 1:28.393 5.768 147
27. Ricardo Teixeira Lotus 1:31.584 8.959 26


Amint a fenti táblázatból is látható, nem kell komolyan venni pusztán a legjobb köridőket. Nyilván nem kell arra számítani, hogy Schumacher a HRT-kel lesz nagy csatában a versenyeken - annyira azért nem szenved az öreg az autóval.
 

Megbízhatóság


Ez már egy olyan mutató, amely jelent is valamit. A lenti táblázatból kitűnik, hogy a Ferrari majdnem 20%-kal többet futott, mint a 2. helyezett Red Bull. Minél többet fut egy (új) autó, annál jobban megértik a viselkedését, a gumikat, és annál több lehetőségük van a beállítások tökéletesítésére.

Minél többször hibásodik meg valami az autón, annál többet kell javítani, annál több időt tölt a garázsban, vagyis nem a pályán. Ez időkiesés ebből a szempontból. Azonban pontosan erre való a tesztelés, hogy megtalálják a hibát és végleg ki is javítsák - ne pedig a versenyeken jöjjön elő valami kis gikszer először.

Természetesen ezek a számok is megtévesztőek lehetnek. A számok alapján McLaren tűnik a legmegbízhatatlanabb autónak, ha leszámítjuk a 3 új csapatot. Nyilván nem tudni, hogy ki milyen megközelítéssel tesztel.

Megtett táv összesítve (az eddigi 3 teszt alapján)

Poz. Csapat Km Táv %
1. Ferrari 5221 100,0%
2. Red Bull 4406 84,39%
3. Mercedes 4297 82,30%
4. Sauber 4078 78,11%
5. Williams 3787 72,53%
6. Force India 3745 71,73%
7. Toro Rosso 3737 71,58%
8. Renault 3700 70,87%
9. McLaren 3690 70,68%
10. Virgin 3365 64,45%
11. Lotus 2037 39,02%
12. HRT 1949 37,33%

 

Hosszú etapok


Igazából ez az, ami igazán számít, vagyis hogy ki mennyit tud kihozni a gumikból. Mivel az idei keverékek elég hamar elkezdenek kopni és veszíteni a teljesítményükből, ezért nem mindegy, hogy valaki 2 vagy 3, esetleg 4 kiállásból csinálja meg a versenytávot. Az átlagköridők a legfontosabbak. Lehet valaki körönként fél másodperccel lassabb, ha gyengédebben bánik az autója a gumikkal - cca. 25 másodpercet tud spórolni az eggyel kevesebb kiállással. (Button, valaki?)

Tavaly a Bridgestone konzervatív szupergumijainál ahogy ürült a tank, úgy csökkentek a köridők - vagyis a relatív üzemanyagszint sokkal nagyobb hatással volt a köridőkre, mint a gumik állapota. Idén ez megváltozott. Akármennyire is fogy a benya, a köridők egyre rosszabbak lesznek. Ez most a kihívás, ami előtt a mérnökök és a pilóták állnak, vagyis hogy minél jobban konzerválni a gumikat, minél hosszabb etapokat tudjanak menni velük. Jelenleg a puhább keverékek kb. 10-14 kört bírnak, a keményebbek úgy 22-26-ot max.

A Pirelli szerint egyébként a gumik magasabb hőmérsékletre lettek tervezve, jobbak lesznek majd ezek a számok pl. május végén, amikor a verseny lesz ugyanezen a pályán. Sajnos, mivel törölték a bahraini tesztelést - ahol magasabb az átlaghőmérséklet -, ezért ezt nem tudják igazolni, csak verseny közben fog kiderülni.

 

Helyzetjelentés
 

Mivel csak hozzávetőlegesen lehet tudni, ki milyen üzemanyagszinten ment a hosszabb etapokon, ezért csak körülbelülre lehet megmondani, ki mennyire versenyképes. Az látszik, hogy a Ferrari nagyon jó kis autót hozott össze: gyors egy körön is, versenyképes időket fut a 10-15-20 körös távokon is, és nagyon jól bánik a gumikkal. Eddigiek alapján ők lehetnek azok, akik megszorongathatják a Red Bullt - mert ahhoz nem férhet kétség, hogy idén is a RB lesz a domináns csapat. Van egy olyan érzésem, hogy nem mutattak meg mindent, és tartogatnak még meglepetéseket. Ugyan nem láttuk még, milyen gyorsak egy körön, de ezt talán már csak Ausztráliában fogjuk megtudni.

A McLaren nem sokat mutatott eddig. Egyesek szerint nagy bajban vannak - talán nem akkorában, mint 2009 elején, de nem elég versenyképesek. Mások szerint csak leplezni próbálják, hogy igazából mit is tud az autó. Ezt mindenesetre másképp kommunikálják, szerintük pontosan ott tartanak, ahol tervezték, és minden a terv szerint halad. Remélem is, mert nem szeretném, ha csak egy vagy két csapat lenne esélyes a győzelmekre idén. Azt szokták mondani, hogy ha egy autó ennyire különbözik a többitől, mint az új McLaren, akkor az vagy nagyon jó, vagy nagyon rossz lesz. A kritikusokat igazolja, hogy szemtanúk szerint elég idegesen viselkedik az autó a gyors kanyarokban, illetve hogy túl hamar felzabálja a gumikat. Talán nekik jöhet a legjobban, hogy elmarad az első verseny, és tudnak még dolgozni az autón. Persze a többiek sem állnak le ez alatt az idő alatt.

A Renault úgy tűnik, meg tudja előzni a Mercedes-t, jobban eltalálták az idei autót. De hogy ki tudják-e ezt használni, az a Heidfeld-Petrov pilótapároson múlik. A Mercedes szerintem folyamatosan hátrafelé halad 2009 év eleje óta. Ott is csak a legális-illegális dupla diffúzor miatt volt nagy előnyük az év elején, de az év közepére teljesen utolérték, és el is hagyták őket. Most talán még a Williams-nek is esélye lehet, hogy megszorongassa őket, bár kevés eséyt látok erre egy újonc pilótától (Maldonado) és Barrichellótól.

A többieket még ettől is nehezebb megítélni. A Toro Rosso mintha jobb autóval jött volna ki, mint az utóbbi időkben (érdekes a megemelt, vagy alávágott oldalszekrény), és a pilótáik is fejlődtek, de szerintem csak megpróbálnak szponzorokat szerezni ezekkel a gyors körökkel. A Force India szerintem visszább esik, de legjobb esetben is stagnál. Ők is pénzhiánnyal küzdenek, elég megnézni a szponzorokat: KingFisher légitársaság, Whyte&Mackay, Vladivar és Royal Challenge alkoholmárkák - ezek mind egytől egyig a csapattulajdonos, Vijay Mallya tulajdonában lévő cégek. Egyedül a Medion az, amelyik Sutil miatt támogatja a csapatot.

Az új csapatok közül a Lotus tűnik úgy, hogy felveszi a versenyt a középmezőnnyel, bár a megbízhatóságukkal elég sok gond volt eddig. Az sem segített, hogy Trulli odavágta az autót az utolsó napon mindössze 18 kör után. A Virgin is fejlődött, de nem elég jók, maradnak utolsó előttiek. Persze csak akkor, ha a HRT rajthoz áll - erre elég kevés az esély, hiszen mindenfélét lehet hallani a csapatról és tulajdonosairól, főleg azt, hogy anyagi gondokkal küzdenek. A spanyolok eléggé alábecsülték ezt a projektet és nem hajlandók több pénzt áldozni rá. Eddig a tavalyi autóval köröztek a teszteken, az új autóról még csak képeket láttunk. A legjobb lenne, ha megvásárolná őket egy komolyabb szándékú milliárdos, vagy autógyár (ProDrive? Volkswagen?).

A fenti sorrend csak az én személyes megérzésem, véleményem, nem biztos, hogy ez a valóság. Különben is, szerintem még simán változhat az erősorrend március 25-ig.

 

Mi jöhet még?


Hát a negyedik teszt! Március 8-11-ig ismét Barcelona ad otthont az utolsó tesztnek. Ezt a tesztet lesz majd érdemes igazán figyelni. Itt fogják kipróbálni azokat az újításokat, amelyeket ellestek egymástól - mint például a Renault kipufogója, a Williams hátsó része, stb. Ugyancsak ekkor fognak a nagy csapatok kijönni a végleges kasztnival, itt fogják felfeldni az igazi nagyágyúikat - már ha idén lesz ilyen. Tavaly is az utolsó teszten jött ki például a Red Bull a diffúzorba vezetett kipufogórendszerével. Ha most is így tesz, akkor a versenytársaknak sokkal kevesebb idejük marad lemásolni azt a valamit, és mivel Európába nem térnek vissza május végéig a csapatok, ezért garantált, hogy legalább négy verseny erejéig megőrzi a csapat ezt az előnyt.

 

Jöjjön a végére még néhány kép a tesztről:


Felipe Massa (Ferrari)
Felipe Massa (Ferrari)

Lewis Hamilton (McLaren)
Lewis Hamilton (McLaren)

Nick Heidfeld (Renault)
Nick Heidfeld (Renault)

Sebastien Buemi (Toro Rosso)
Sebastien Buemi (Toro Rosso)

Jarno Trulli összetört Lotusa
Jarno Trulli összetört Lotusa

Marussia Virgin orrkúp
Marussia Virgin orrkúp

McLaren Mercedes első szárny
McLaren Mercedes első szárny

Michael Schumacher (Mercedes) boxkiállása
Michael Schumacher (Mercedes) boxkiállása

Mark Webber (Red Bull)
Mark Webber (Red Bull)

Címkék: barcelona ferrari pirelli tesztelés mclaren felipe massa michael schumacher

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1guru.blog.hu/api/trackback/id/tr562681230

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása