A Formula 1-re mindenki (még a hülye amerikaiak is) úgy tekintettek eddig, mint az autósport csúcskategóriája, a technológiai újítások úttörője. Elég jó esély van rá, hogy ez hamarosan meg fog változni.
Mi a baj a Formula 1-gyel?
Egyesek szerint túl kevés az előzés. Szigorúan nézve ez nem igaz. A 2010-es szezonban 547 előzést hajtottak végre (és ebben nincs benne az első körben történt előzés, a boxutcában történt helycsere, a technikai problémák vagy balesetek miatti pozíciónyerés, sem pedig a csapatutasítások miatti helycsere). Pontosan kétszerannyi előzés volt versenyenként, mint 2009-ben. Az viszont igaz, hogy a növekedés jórészt az új csapatok jelenlétének tudható be: ezek a csapatok jobbára 2-5 másodperccel lassabbak voltak a már meglévő csapatoknál, és ha egy versenyző valamilyen oknál fogva hátulról rajtolt (például Hamilton Malajziában, stb.), akkor ezeket a pilótákat viszonlyag könnyedén "letudta". A legtöbb pályán, ahol nem volt esős verseny, és a pilóták a megszokott helyükről rajtoltak, nem volt érzékelhető növekedés. Az esős versenyeken kívül csak Kanadát tudom megemlíteni, ahol jelentős volt a növekedés (2008: 16, 2010: 65), de ez szinte kizárólag az extrém gumikopásnak tudható be. Valójában tényleg sokkal kevesebb az előzés, mint mondjuk a 80-as években. Lejjebb található egy diagram, amely az 1983-as évtől a 2010-es évadig mutatja be az előzések alakulását.
Előzési statisztika 1983-2010
A másik dolog, amit fel szoktak hozni gondként, hogy a versenyek unalmasak. Ez visszavezethető arra, hogy kevés az előzés, és a versenyzők szinte ugyanabban a sorrendben körözgetnek a pályán és érnek célba, ahogyan elrajtoltak.
Miért van ilyen kevés előzés?
Ennek fő oka a folytonos pilickázás a szabályokkal - túl gyakran és feleslegesen változtatják a szabályokat. A szabálymódosítások általában egyre nagyobb megszorításokkal járnak, egyre inkább korlátozzák az autó szinte összes aspektusát - ezzel együtt a mérnökök szabadságát, hogy radikálisan új dolgokat találjanak ki. Például 1987-ben a turbónyomást 4 barra korlátozták. 1988-ban ez a limit már csak 2,5 bar volt, 1989-ben pedig úgy, ahogy volt, betiltották a turbómotorokat... Vagy mondjuk 2004-től a motoroknak ki kellett bírniuk egy teljes versenyhétvégét. 2005-ben már kettőt. 2006-tól V10-esek helyett V8-as motorok lettek a kötelezők (3000 helyett 2400 cm3 - 1995 előtt még 3500 cm3 volt a megengedett). 2009-től már csak 8 db motor használható az egész szezonban, ennyinek kell kibírnia a 19 versenyhétvégét. A maximális fordulatszámmal is folyton szórakoznak: most már csak 18000 a max, holott 21000 felett is pörögtek motorok egy pár évvel ezelőtt. Vagy sorolhatnánk a hátsó szárny méreteit, az első szárny magasságát, a gumik méreteit...
A másik ok a pályák kialakítása. Az utóbbi időben a Herr Tilke által tervezett versenypályákon (Bahrain, Valencia, Abu Dhabi, ...) szinte lehetetlen az előzés. Mostanság pedig arra szokott rá, hogy a legjobb kanyarokat lemásolja más pályákról. Úgy tűnik, az ürgének fogalma sincs, hogyan kell rendes pályát tervezni. Pedig csak meg kellene néznie közelebbről Spa-t, vagy megkérdeznie a japókat, akik a suzukai pályát tervezték.
Megoldás?
Néhány évvel ezelőtt megalakult az Előzés Munkacsoport (OWG: Overtaking Working Group). Beszarás, Hihetetlenül hangzik, de így van. Az ő feladatuk lenne kidolgozni olyan szabályokat, amelyek az előzést könnyítenék. Az ő munkájuk gyümölcse a 2009-es változások. Működött? Nem, lásd: diagram fent. (Mindenesetre érdekes, hogy például a fociban nem lőnek annyi gólt napjainkban egy meccsen, mint mondjuk 40 évvel ezelőtt, mégsincs Gólszerzés Munkacsoport.)
Mostanában túlságosan sok mesterséges dolog övezi a sportunkat. Kers, állítható első szárny (2011-ben már nincs), állítható hátsó szárny, kötelező boxkiállás, kötelező két gumikomponens használata, stb. stb... Ha hozzávesszük, hogy folyton változtatgatják a pontrendszert is (most legújabban 25 pont jár egy győzelemért, így mondjuk Nick Heidfeldnek simán esélye van lehagyni pontszámban Sir Jackie Stewart-ot, a háromszoros világbajnokot), ami miatt gyakorlatilag 2010 év eleje óta nem is érdemes a statisztikákat értelmezni, szóval az egész valahogy nem az igazi. És ugye pont az előzés érdekében van az állítható hátsó szárny és a Kers is - két mesterséges tényező -, vagyis majd "gombnyomásra" lehet előzni. Számomra az előzés tudáshoz, tapasztalathoz, gyors helyzetkihasználáshoz kötődik, nem pedig egy gomb megnyomásához.
Ehhez most hozzájön Bernie Ecclestone legújabb agymenése is, a "mesterséges eső", amelyet meglepő módon a Pirelli is támogatna. Ha valaki még nem hallotta volna, ez azt jelentené, hogy a pályák mellett locsolórendszereket helyeznek el, és véletlenszerűen fellocsolnák a pályát verseny közben. Ez az ötlet olyan gyöngyszemeket követett, mint a "rövidebb út" (pályaszakszokat lehetne átvágni, lerövidíteni a versenyzőknek), és a "medálrendszer (nem pontokat kapnának a pilóták, hanem csak az első három helyezett kapna arany-, ezüst- és bronzérmet, és ez döntené el a világbajnoki cím sorsát). De most komolyan, az öreg szerintem már rég túl van a "minőségét megőrzi" dátumon, mostanában túl sok hülyeséget zagyvál. Már rég ki kellett volna tenni a szűrét.
Egyébként a vad ötletekről jut eszemben, hogy volt ma egy cikk a Daily Telegraph-ban, ahol az egyik író szerint nem kellene itt megállni. Olyanokkal ötletel, mint például ha túl sokáig tartana a boxkiállás, akkor a pilótának hitelkártyával ki kell fizetnie a büntetést, amelyet egy közlekedési rendőr rakott a kocsira, vagy hogy Bahrain után Líbiában is meg lehetne tartani a versenyt, amely 75 körig tartana, vagy amíg 18 pilóta meg nem sebesül a lázadók fegyvertüzében, stb. Mondjuk, az látszik, hogy a csávónak nem sok köze lehet a Formula 1-hez, mert tankolást említ és BMW-t (most néztem, hogy a BMW-t kijavították, de a tankolás benne maradt).
De akkor mégis mi a megoldás?
A fent felsoroltak miatt a sport megitélése sokat romolhat a nézők szemében. A totál fanatikusok (mint én is), valószínűleg ezután is ugyanúgy fogják nézni, mint eddig. Akik csak hébe-hóba nézték, azokat a sok szabályváltozás csak összezavar, és ha a Palik- és Czollner-féle nagytudású "riporterek" nem tudják megfelelően elmagyarázni, hogy mi miért is történik, akkor ezek a nézők nagy eséllyel elpártolnak, és nézik inkább a Paprika tévét, amit értenek. Új nézőket, fanokat pedig nehéz így szerezni.
Az igazság az, hogy a sport a sok ökörség ellenére nincs bajban, nem kell megmenteni (maximum Bernie-től). Ha megnézzük a nézettségét, évről évre jobbak a számok. Lassan a válságnak is vége lesz, és a szponzorok is kezdenek nagyobb keddvel szerződgetni. Két dolgot látok, amelyet viszont meg lehetne viszonylag gyorsan oldani: előzések és új fanok. Erre négy javaslatom is lenne:
1.) Kemény gumik
Ez alatt olyan kemény gumikeveréket értek, amellyel egyrészt a fékutak megnőnének, másrészt nem keletkezne ennyi gumihulladék az ideális ív mellett, így a poros ívre is jobban kimerészkednének a pilóták.
2.) Manuális sebességváltó
Igen, visszahoznám a padlóváltót és a kuplungot. A pilóta dolgozzon meg a pénzéért, ne pedig playstation-özzön a sok gombbal másfél órán keresztül. A kézi váltásnak az lenne az előnye, hogy biztosan lesznek olyan szituációk, amikor egy-egy pilóta elváltja magát, amellyel jelentős időt veszít.
3.) Játékszerek betiltása
Mindezzel egyidőben betiltanám az állítható hátsó szárnyat és a Kerst (persze, tudom, hogy micsoda környezetbarát kütyü, de a hitelesség kedvéért az előzéshez kelljen a pilóta tudása is). Különben meg mióta környezetbarát egy akkumulátor?
4.) Hollywood
Készíttetni kellene vagy egy filmsorozatot, vagy egy mozifilmet a sportról. Korábban már volt Stallone-nak egy gyenge kísérlete, de aztán máshová (Indycar) vitte a pénzét - elég szánalmasra is sikerült. Egy filmmel közelebb kerülne a sport az átlagemberhez, és talán könnyebben megszeretnék.